A mindig „most"-ot mutató óralap látható Kiss Ulrich régen várt könyvének címlapján – a kötet a jezsuita szerzetes népszerű Management by Jesus (MbJ) szemináriumának tudásanyagát tartalmazza, de (némi meglepetésre) új címet kapott: Szolgáló vezető a tanuló vállalkozásban. „Isten mindig most, jelenben van" – magyarázta Ulrich atya a különös óralap üzenetét azon a könyvbemutatón, melyet a budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon tartottak 2017. április 23-án. „Isten nem egy szép régi történet főszereplője, de nem is valami jövőbeli jutalom, amit megkaphatok, ha jól viselkedtem. Isten itt és most van velünk" – tette hozzá.
Az idő egyébként is kucsfontosságú téma az MbJ-szemináriumokon, így ebben a kötetben is. „Sokaktól hallom: nagyon szeretnék elmenni a szemináriumra, de sajnos nincs időm... Ez a megfogalmazás eleve téves szemléletet sugall: az idő nem tehet a tiéd, nem a te tulajdonod. Inkább arról lehet szó, hogy te vagy az időé, vagyis az idő rabja vagy" – mondta Kiss Ulrich, hozzáfűzve, hogy a szemináriumokon az első estét mindig az időgazdálkodás témájára szánják. Az idővel persze nem lehet úgy gazdálkodni, mint a pénzzel; valójában az a kérdés, hogy mivel töltjük ki a rendelkezésre álló időt, illetve azoknak az idejét, akiknek a vezetői vagyunk egy vállalkozásban.
A szerző a címhez is magyarázatot fűzött a könyvbemutatón: mint rámutatott, a szolgálatban és a tanulásban az a közös, hogy mindkettőhöz alázat kell. „A kisgyerek számára természetes, hogy folyamatos tanulás az élete, csak a kamaszkorban jön el az az időszak, amikor megkérdezi: ugyan, mit akarnak ezek tőlem? A felnőttnek viszont nem szabad ebben az állapotban megmaradnia: fontos, hogy az új impulzusokat beépítsem az életembe, és ezáltal növekedjem, hiszen épp ez a tanulás lényege" – fejtette ki Ulrich atya. Hozzátette: Jézus is ilyen módon tanult – nem tudunk róla, hogy valamilyen elitképzést kapott volna. De azt tudjuk, hogy egy názáreti ács kisvállalkozásában dolgozva töltötte a fiatalkorát, hogy gyermekként a jeruzsálemi templomban „ült a tanítók közt, hallgatta és kérdezgette őket", továbbá hogy „gyarapodott bölcsességben, korban, s kedvességben Isten és az emberek előtt". (Lukács evangéliuma, 2. fejezet) Nyilvános működése során is szóba állt mindenkivel, idegenekkel és nőkkel is, akiket nem tartottak sokra a korabeli társadalomban. Így kell folyamatosan tanulniuk a vállalatvezetőknek is mindenkitől, a beosztottaktól, akár a portástól is – magyarázta Kiss Ulrich.
A szolgálat pedig akkor vetődik fel, amikor feltesszük azt az alapvető kérdést: mi is a vállalkozásunk célja? Ha olyasféle konkrét célt tűzünk ki, mint hogy például piacvezető legyen a cégünk egy adott területen, akkor e cél teljesítése után a vállalkozás elveszíti a hajtóerejét, s így valószínűsíthető a hanyatlás – hívta fel a figyelmet. A vállalkozás tartósságának, túlélőképességének az a feltétele, hogy olyan célja legyen, amit soha nem lehet „elérni"; ilyen cél lehet valamilyen jó ügy szolgálata, aminek a konkrét formáját időről időre újra kell fogalmazni. Pontosan ez az egyik oka annak, hogy az Egyház kétezer éve létezik – mondta a jezsuita szerzetes.
„A barátság hatékonysági tényező egy vállalkozásban" – hallhattunk egy újabb gondolatébresztő kijelentést a könyvbemutatón. Sokkal jobban működnek azok a cégek, ahol a vezetőségben bizalom és barátság uralkodik; a torzsalkodás viszont rengeteg energiát elvesz – jegyezte meg Ulrich atya. A jó csapatnak kulcsszerepe van abban is, hogy a vállalkozás képes legyen a céljait megtalálni és szükség esetén módosítani, azaz „tanuló vállalkozásként" működni – tette hozzá.
B. G.