Bejelentkezés
English
ÉrMeHáló
|||
Főoldal | Hírek

Sosem volt igaz, hogy az üzlet célja az üzlet

2012. 07. 24.

Kiss Ulrich könyvet ír Management by Jesus címmel.

 

– A közelmúltban részt vett Franciaországban egy konferencián, melynek fő témája a Iustitia et Pax Pápai Bizottság Az üzleti vezető hivatása című dokumentuma volt. Miért érdekes ez?

 

– A dokumentum több szempontból is érdekes. Az egyik a keletkezéstörténetéből adódik: egy olyan vitának az eredménye, melynek résztvevői túlnyomó részt vállalkozók és egyetemi tanárok voltak, így nem a teológusok, hanem gyakorlati emberek és elméleti kutatók véleményei domináltak. A vita eredményeként megszületett dokumentumot Helen Alford domonkos nővér vezetésével dolgozta ki egy héttagú bizottság. Az üzleti vezető hivatása kimondottan vezetőknek szól, kulcsszava pedig a nehezen lefordítható „leadership". Magyarul a „vezetés" szót használjuk például az autóvezetésre is, a „leadership" azonban kifejezetten a karizmatikus vezetőkre vonatkozik. A dokumentum alaptézise: a vállalatvezető legfontosabb hozzájárulása a közjóhoz az, hogy jó termékeket és jó szolgáltatásokat hoz létre.

 

Sosem volt igaz, hogy az üzlet célja az üzlet– Első hallásra ez nem tűnik forradalmian újszerűnek.

 

– Valóban evidensnek tűnik, de ezt eddig nem mondta ki senki. Jó pár éve vezetem a Management by Jesus (MbJ) szemináriumokat, számos vezetővel találkoztam, beszélgettem. Tapasztalatom, hogy mindenki hangsúlyozza a vállalkozás céljának fontosságát, de ez általában valamilyen számszerűsített adat, mint például a haszon.

 

– Le kellene mondani a vállalkozóknak a haszonról? Vagy legalábbis nem kellene törekedniük rá?

 

– Nem erről van szó, sőt. Hatalmas szemléletbeli előrelépés, hogy a dokumentum a haszon hasznosságát elismeri, azonban eszköznek tekinti azt, nem pedig célnak. Ahogy Peter Drucker, az egyik legnagyobb huszadik századi menedzser-író fogalmazott: „a haszon a fennmaradás költsége". Ahhoz, hogy beruházásokat tudjak eszközölni, melynek segítségével meg tudom újítani a termékeimet, hogy jobb tudjak lenni, mint a konkurencia, ahhoz kutatni kell, fejleszteni kell, beruházni kell, és ez mind-mind pénzbe kerül! Ezt a pénzt nyilván nem hitelből vagy harmadik forrásból kell biztosítani, hanem a vállalatnak kell megtermelnie. A haszonnal tehát nincsen semmi baj; a haszon hajhászását azonban bálványimádásnak nevezi a dokumentum. Ráadásul a profithajhászás sok esetben nem is kifizetődő taktika egy cég számára. Számos olyan történetet idézhetnék, ahol egy vállalkozás tönkrement abba, hogy ahelyett, hogy a termékével foglalkozott volna, a részvényesek akaratának megfelelően csak az egyre nagyobb rövidtávú profit elérésére törekedett. A Management by Jesus című könyvemet is azért írom, hogy megmutassam: a legsikeresebb vállalkozás az, ami szigorúan keresztény alapelvek szerint működik.

 

– Ha jól sejtjük, az üzleti vezető hivatása nem merül ki abban, hogy nemet mondunk a rövid távú haszonhajhászásra.

 

– Valóban, erről szól a dokumentum többi pontja: az emberi munka méltóságáról és a társadalmi felelősségvállalásról. Egy vállalkozó ugyanis nem csak munkát és megélhetést ad, hogy az ember el tudja tartani a családját. Fontos, hogy az alkalmazott ki tudjon bontakozni, örömét lelje a munkában. A vállalkozó ne csak a partnereinek és a munkatársainak legyen elkötelezett, hanem tágabb értelemben a helyi közösségnek is. A kapitalizmus alaptézise, melyet Milton Friedmann úgy fogalmazott meg, hogy az „üzlet célja az üzlet", sosem volt igaz. Még a legvadabb finánckapitalizmus idején nagyobb motiváció volt a hatalom megszerzése, mint a pénz. Napjainkat - ahogy Czakó Gábor nevezi, a „gazdaságkort" – döntően a gazdaság határozza meg. Ez nem mindig volt így, és nem feltétlenül kellene, hogy így legyen. Sem a klasszikus Indiát, sem a klasszikus Kínát, de a középkort és az újkor elejét sem ez jellemezte. Egészen a gyarmatosításig nem voltak modern értelemben vett vállalkozók. A gazdaságnak eleinte kizárólag a kereskedelemben volt a célja a profit. A mezőgazdaság és az ipar is elsősorban a család, a lakosság és ezen keresztül az állam ellátásáról szólt. Soha ilyen komplex rendszert nem alkotott a gazdaság és a politika, mint most.

 

– Az ÉrMének milyen pozitív szerepe lehet a mai magyar gazdaságban?

 

– A vállalkozó hivatása, hogy összehozza a legjobb nyersanyagokat, embereket, és segítségükkel létrehozza a lehető legjobb terméket vagy szolgáltatást. Emellett pedig fel kell tenni a kérdést: úgy bánok-e a munkatársaimmal, mint Jézus az apostolokkal? Valódi vezető vagyok-e, viszem-e magammal az embereimet? Lehetőséget kell adni a beosztottaknak társadalmi munka végzésére, akár munkaidőben is. Gondoljunk bele, hányszor használja fel magáncélra az alkalmazottat a tulajdonos? Miért ne használhatná társadalmi célokra, a közjó érdekében? Legalább ennyire fontos a tapasztalatok megbeszélése. Éppen ezért nagy érdeme egy olyan szervezetnek, mint amilyen például az ÉrMe, hogy itt találkozni tudnak a hasonló gondolkodású, hasonló problémákkal küzdő emberek. Erre találtam ki a MbJ szemináriumot is, de ez nem elég! Szükség lenne olyan fórumokra, ahol kiállnak managerek, vezetők, és elmondják, hogy az evangélium alapján végzik munkájukat, és példákon keresztül bemutatják, hogyan oldottak meg problémákat, a konfliktusokat.

 

– Facebook-oldalát beszélgetésünk pillanatában 2435-an lájkolják. Mi a célja vele?

 

– Sose lehet tudni, hol akadnak belém: több Facebook-oldalt is fenntartok, blogolok, és emellett szenvedélyesen gyűjtöm a névjegyeket. Keresem a hálózatépítésen keresztül a kapcsolatokat. A meglévő hálózati lehetőségeket használni kell, de ez nem elég. A Facebookra visszatérve: úgy látom, ennek a lájkolásnak nem sok a haszna, gyakran olyan gyorsan lájkolják egy-egy üzenetemet, amennyi idő alatt el sem lehet azt olvasni. Néha bedobok egy vasárnapi elmélkedést, vagy egy író gondolatát, és nem adom fel a reményt, hogy akár ebben a formában találkozhat valaki Isten országával. Ez az egyetlen dolog, amit érdemes hirdetni – minden módon.

 

R. L. 

Rólunk 

Nyitólap

 

Az ÉrMe (ÉrtékMegőrző) Hálózat a keresztény vállalkozók és cégvezetők közösségeinek, klubjainak hálózata. Jelmondatunk: Az üzlet több, mint profit. Ha szeretne rólunk többet megtudni, kattintson az alábbi linkre! 

Tovább»

Könyvtár 

Ajánlott olvasmányok keresztény vállalkozóknak, cégvezetőknek

Nyitólap

Van, ami még hiányzik a listából? Várjuk olvasóink javaslatait.

Tovább»

ÉrMe Hálózat
ÉrMe Alapítvány
ÉrTe Nonprofit Kft.
Érme Budapest Klub
ÉrMe Szakember Klub
ÉrMe Páty Klub
ÉrMe HR Műhely
ÉrMe Junior Klub
ÉrMe Bakony Klub
ÉrMe Építőipari Kerekasztal
Alapinformációk
Rólunk
Bemutatkozó-kiadványunk
ÉrMe-kapcsolat
Honlap-impresszum
Statútum
Statute in English
ÉrMe Brochure
Társadalmi szerepvállalás
Ügyek és projektek
Az üzleti vezető hivatása
Szövetségeseink
ÉrMe-könyvtár
  ©2012 ÉrMe Alapítvány  |  Impresszum  |  Médiaajánlat