Három fiatal vállalkozó – Babarczi Katica, a Get Tep mobilalkalmazás kreatív vezetője, Sepsey Barna, a The Pitch portál alapítója és főszerkesztője, valamint Kovács Lóránt, a Piarsoft Kft. alapító ügyvezetője – beszélt tapasztalatairól az ÉrMe Junior Klub budapesti nyílt rendezvényén a napokban. A beszélgetésre mintegy negyvenen voltak kíváncsiak, többnyire az egyetemista korosztályból; jónéhányan kérdéseket is feltettek a vendégeknek.
Kovács Lóránt saját erőből összegyűjtött programozói tudás birtokában 2001-ben kezdte el saját projektjét egy grafikus barátjával. Mindössze tizenhét éves volt akkor. Állítása szerint inkább intuíciókra, mint szakképzettségre van szükség egy sikeres projekt elindításához. Ehhez Sepsey Barna is hozzáfűzte: a sikerhez elsősorban „lelkesedés kell, nem szaktudás". Az induláskor hármuk közül egyedül Babarczi Katica rendelkezett egyetemi (bölcsész) végzettséggel, de ő is elsősorban grafikusként dolgozott; igaz – mint hozzátette – a biztos nyelvtudás és az egyetemnek köszönhető széles látókör nagyban hozzájárult a sikerhez.
Fiatalságukból adódóan számos nehézséggel is szembe kellett nézniük, melyek megoldásához különösen nagy erőfeszítésre és kitartásra volt szükség. Ilyen az egyetem és a munka közötti egyensúly, a magánélet kérdése vagy a hirtelen növekedéssel járó pénzügyi problémák. Sepsey Barna szerint az út eleje nagyon kompromisszumos, és sok múlik a problémához való hozzáálláson – a megoldásán kell elgondolkodni, nem a kikerülésén. Mindhárman hangsúlyozták: az a legfontosabb, hogy szeresse az ember, amit csinál, az legyen „az élete", különben nincs meg a kellő elszántság és elmaradhat a siker.
Ugyancsak egyetértettek abban, hogy egy „nagy ötlet" önmagában még nem sokat ér: kevés ahhoz, hogy egy befektető meglássa benne a fantáziát. Sepsey Barna szerint a gyakorlatilag még nem létező terméket kell elkezdeni fejleszteni, majd megpróbálni értékesíteni; az így elért eredményekhez lehet befektetőt találni, ha szükséges, de lehetőleg minél későbbi fázisban. „Amennyiben az ötletet sikerül validálni, azaz kimutatható, hogy van a termékre igény, csak akkor van rá esély, hogy felkelti a befektető figyelmét" – tette hozzá Babarczi Katica. Kovács Lóránt is úgy látja, hogy a befektetőt hidegen hagyja önmagában az ötlet, azt is nézi, „milyen csapatod van", mennyire áll biztos lábakon, mennyire képes megvalósítani az elképzeléseket.
Mindhárman fontosnak tartották a sikerhez a tudatos alázatot, az egó legyőzését is, valamint azt, hogy tisztában kell lenni a ténnyel: mindig van egy szinttel feljebb. Mindnyájan hangsúlyozták az időmenedzsment fontosságát is.
A beszélgetést vezető Koltai Áron (az ÉrMe Junior Klub tagja) hosszabb távú terveikről is kérdezte a vendégeket. Babarczi Katica azt válaszolta, a mostani projektjükön nehéz túllátni, Sepsey Barnáék nem tudják még pontosan, merre tovább, de mint hozzátette, biztosan szükség van a thepitch.hu-nál jövedelmezőbb vállalkozásokat is indítani, lehetőleg olyat, melyek promóciójához ez a portál hozzájárulhat. Kovács Lórántnak jobban körvonalazható tervei vannak: egy „digitális játszótér" létrehozását tervezi, valamint tematikus weboldalak fejlesztését (bor, étel, marketing stb.). Ha már mindent elért, amit akart, utána valószínűleg pékséget és/vagy kávézót nyitna – tette hozzá.
Bethlenfalvy Péter
(A fotókat Völgyi Dénes készítette)