„A Tesco valójában arra példa, amit Schumpeter szellemesen „kreatív rombolásnak" nevezett. Egy műszaki vagy üzleti innováció idejétmúlttá tesz bizonyos termékeket, szolgáltatásokat, sőt az életformánk bizonyos elemeit is. De nem azáltal, hogy az innovátor megtámadja, lerombolja, leigázza a rivális termelőket, vagy kényszeríti a fogyasztókat. A rombolást az okozza, hogy jobbat, vonzóbbat kínál kedvezőbb áron. Schumpeter, amikor megalkotta a „kreatív rombolás" fogalmát, jó érzékkel tapintott rá azokra az ambivalens érzésekre, amelyeket a radikális innovációk bennünk keltenek. De közgazdászként pontosan tudta, hogy a társadalom széles köreinek jólétét végső soron éppen az ilyen újításokat képesek magasabb szintre emelni. Ha a Tescóban csak a „rombolást" vesszük észre, a kreativitást nem, akkor az igazságnak mutatunk fityiszt, és az erkölcsi ítéletünk nem lesz más, mint émelyítő „etikai" szósz.
Sajátos vakság kell ahhoz, hogy ne vegyük észre a Tesco kreativitását. Budapesten talán kevésbé látványos az a változás, amit a Tesco (és több más, kisebb áruházlánc) hozott, mint egy kisvárosban, ahol a megjelenésével megsokszorozódott a korábbi termék-kínálat. A fiatalabbak ma már el sem hiszik, mennyi mindenért kellett régebben 30-40 kilométereket utazni a legközelebbi nagyvárosba. És csak azért, mert valakiknek hosszú évtizedek munkájával sikerült felépíteniük egy jól működő beszerzési-értékesítési rendszert, ne gondoljuk, hogy ez olyan könnyű lenne. Tőkéje lenne hozzá magyar vállalkozónak is, de egyelőre nem tudja megcsinálni.
Érdekes, hogy ugyanez a vakság jellemzi Amerikában az ottani Tesco, a Walmart megítélését. Az Acton Intézet PowerBlogjának szerzője szerint azért, mert a legtöbbet a szegény, alsó osztályba tartozó kisvárosiak nyertek a hipermarketekkel, a közvéleményt viszont olyanok formálják, akik nem szorulnak rá, hogy ilyen üzletekben vásároljanak.
Jó, jó, de a Tesco szemét a beszállítóival, és átvágja a vevőit! Persze igaz, hogy bármely kereskedő viselkedhet becstelenül. De vajon mennyire jellemzők ezek másoknál – mondjuk a kis üzletek tulajdonosainál – jobban a Tescóra?"
Mike Károly közgazdász teljes blogbejegyzése itt található: http://ip2moral.blog.hu/2012/12/01/kis_tesco-etika#more4940690